
Rekkverksbloggen
Vegtilsynet har satt fokus på rekkverk
I 2016 og 2017 gjennomførte vegtilsynet en tilsynssak av Statens vegvesen i Region Øst som tok for seg inspeksjoner som grunnlag for drift og vedlikehold (tilsynssak 2017-01). I denne tilsynssaken ble det avdekket at regionen i tilsynsperioden ikke hadde gjennomført eller planlagt inspeksjoner av alt rekkverk, og at de heller ikke hadde planer og systemer som sikret at dette ble gjort tilfredsstillende. De inspeksjonene som var gjennomført var ikke gjort på våren etter endt brøytesesong i henhold til retningslinjene, og avvik som ble kartlagt ble heller ikke rettet innen fristen.
Under inspeksjonene avdekket Vegtilsynet mange og alvorlige mangler på rekkverkene. På bakgrunn av disse avvikene ble det i løpet av 2018 også gjennomført inspeksjoner av rekkverk i Region nord og Region vest. På de inspiserte strekningene ble det totalt avdekket 169 avvik, der 100 av dem gjaldt manglende bolter i rekkverket. Dette er kritisk for trafikksikkerheten, og antall avvik indikerte at dette er et omfattende og nasjonalt problem. På bakgrunn av dette ble det i 2018 opprettet en tilsynssak i Statens vegvesen, Vegdirektoratet som omhandlet system for oppfølging av avvik på rekkverk (tilsynssak 2018-19).
Vegtilsynet fant i denne tilsynssaken 8 avvik og 5 observasjoner som følges opp med Vegdirektoratet. Blant annet ble det avdekket at sjekklistene ikke omhandlet bolter i rekkverket. Dette er en kritisk del for at rekkverkene skal fungere slik de skal. Uten bolter i skjøtene kan rekkverket dele seg og skinnene eller rørene kan trenge inn i et kjøretøy og føre til fatale skader på personen(e) i kjøretøyet.
Foto: Vegtilsynet
Ett av funnene under tilsynet er at Vegdirektoratet ikke har satt kompetansekrav til de som skal gjennomføre inspeksjonene. Dette er i mine øyne et stort problem. Hvordan skal du vite hva du ser etter om du ikke kan nok om det du skal kontrollere? Jeg har tidligere blogget om dette med manglende krav til kompetanse, så jeg skal ikke gjenta meg selv, men dette er absolutt noe jeg håper det blir satt fokus på etter tilsynet!
Konklusjonen fra tilsynssak 2018-19 er at «Mangler ved bolter i rekkverk er et vegsikkerhetsproblem med høyt skadepotensial. Statens vegvesen sitt styringssystem fanger ikke opp dette problemet hverken i form av risikovurdering av objekter, krav til inspeksjoner, spesifikasjoner av kontrollaktiviteter, årsaksanalyse eller erfaringsdeling/læring. Uten endringer i system og praksis vil dette problemet fortsette.»
Vegtilsynet har så langt gjort en grundig, og ikke minst viktig jobb, og har også fulgt opp med to tilsynssaker til, 2018-14 Inspeksjon av rekkverk. Statens vegvesen, vegavdeling Hedmark og 2018-16 Inspeksjon av rekkverk. Statens vegvesen, vegavdeling Telemark. Også der ble det avdekt mange avvik på rekkverkene.
Som over snittet interessert i rekkverk er det med stor interesse og glede jeg følger med på tilsynene som Vegtilsynet fører knyttet til rekkverk nå. Håpet mitt er at dette skal føre til endringer som tar oss ett steg nærmere nullvisjonens mål om 0 drepte eller hardt skadde i trafikken.
Alle rapportene fra Vegtilsynet finner du her: vegtilsynet.com/tilsyn/tilsynsrapporter/
Siste innlegg:
Kontakt oss
Kontaktinformasjon
Telefon: 71 22 72 22 |
E-post: salg@agjerde.no |
Besøksadresse
Arvid Gjerde AS
Berillvegen 203
6315 Innfjorden