Rekkverk og trafikksikring
Vi er spesialister på montering av vei- og brurekkverk. I over 50 år har vi brukt erfaringen og fagkunnskapen vår til å gjøre norske veier tryggere. Vi leverer i hele landet og jobber hver dag for nullvisjonen – null drepte og hardt skadde i trafikken.
Les mer her: trafikksikring, rekkverksløsninger, rådgivning og kunnskapsdeling.
Trafikksikring
Vi ferdes mye langs veiene og vurderer riktige tiltak for best mulig sikkerhet. Norge har bratte fjellsider, mange smale veier og krevende vinterforhold. Hvert år utbedrer vi mange skader på rekkverk – og altfor ofte monterer vi nye rekkverk først etter at en ulykke har skjedd. Det er tungt å komme til steder der lys, blomster og bilder i veikanten minner om at sikringen burde vært bedre.
Riktig trafikksikring krever kompetanse på mange felt for å finne den beste løsningen. Ofte er det riktigere å fjerne eller redusere farer i sideterrenget enn å montere rekkverk. Når rekkverk velges, må løsningene tilpasses lokale forhold og ivareta estetikk, god sikt og fremkommelighet – med sikkerhet som høyeste prioritet.
Det krever erfaring å velge riktig styrkeklasse, arbeidsbredde og deformasjonsbredde, og å ta hensyn til brøyting, innfesting, støyskjerming, MC-sikkerhet samt løsninger ved tunneler og broer. Rekkverksnormalen med tilhørende veileder gir en god oversikt over kravene og faktorene som må vurderes.
Arvid Gjerde AS har lang erfaring og høy kompetanse. Vi har vært en aktiv deltaker i arbeidet med å utarbeide Rekkverksnormalen og tilhørende veileder. Flere av våre medarbeidere har gjennomført kurs i trafikksikkerhetsrevisjon (TS-revisjon), og våre rekkverkslag består av stabile folk med opptil 35 års erfaring.
Vi veileder kundene våre i valg av løsninger som gir mest mulig trafikksikker vei for budsjettet de har.
Vi er stolte av å være et selskap som bidrar til å redde liv langs norske veier.
Rekkverksløsninger
Riktig rekkverk krever faglige vurderinger. Ta kontakt med en av våre kompetente TS-konsulenter for veiledning – vi hjelper deg å finne den tryggeste og mest kostnadseffektive løsningen.
Rekkverk
Rekkverk settes opp langs vei for å beskytte mot farer i sideterrenget. Før rekkverk velges, skal andre tiltak vurderes – ofte gir utbedring av sideterrenget høyere sikkerhet. Feil type rekkverk, eller feil montering, kan redusere sikkerheten. Rekkverk er i seg selv et hinder og bør brukes der sideterrenget ikke kan forbedres.
Alle rekkverk skal være testet, CE-merket og godkjent. Godkjenningstestene klassifiserer rekkverk i styrkeklasser (N1, N2 og H2 er vanligst på norske veier) og angir arbeidsbredde (W). Arbeidsbredden er definert som avstanden mellom rekkverkets forkant før påkjørsel og rekkverkets bakkant under påkjørselen. Mykere rekkverk med større arbeidsbredde gir ofte mindre person- og materiellskade, men kan føre kjøretøyet lenger ut i sideterrenget.
Statens vegvesen fører en liste over godkjente rekkverksprodukter.
Vegrekkverk
Vegrekkverk (autovern) forbindes ofte med den mye brukte W-skinnen. Denne profilen brukes i mange land og har gode egenskaper. Det finnes også en rekke andre produkter med ulike egenskaper og uttrykk, for eksempel ulike typer rørrekkverk.
Midtrekkverk
For å unngå møteulykker er midtrekkverk mellom motgående kjørefelt en svært effektiv løsning. Midtdeler brukes også ofte mellom vei og gang-/sykkelvei. Det finnes flere typer midtrekkverk med ulike egenskaper og geometri.
Brurekkverk
Bruer krever stive rekkverk med minimal arbeidsbredde og andre løsninger for innfesting og stivhet enn rekkverk som forankres i løsmasser. Ofte vektlegges også estetikk sterkere på bruer. Brurekkverk leveres ofte lakkert og med tilleggsfunksjoner som støydemping og brøytetetthet. Brurekkverk skal alltid føres videre i et overgangsrekkverk før det kan avsluttes.
Endeavslutninger
Avslutning av en rekkverksstrekning kan løses på flere måter. Det viktigste er at enden ikke skaper nye farer, og at rekkverket ikke avsluttes for tidlig. Valg av løsning må tilpasses stedlige forhold. Ofte er energiabsorberende ender nødvendig for å ta opp energien fra et kjøretøy på avveie og stoppe det kontrollert.
Få faglig veiledning
Rådgivning og kunnskapsdeling
Vi har alltid vært opptatt av å dele og bygge kunnskap sammen med andre for å gjøre veien tryggere. I 2016 startet vi Rekkverkskonferansen – et faglig møtepunkt for deling av erfaringer og beste praksis.
Rådgivning
For rådgivning innen rekkverk og trafikksikkerhet, kontakt Marianne:
T: 481 67 233