Rekkverk og trafikksikring

Vi er spesialister innen montering av veg- og brurekkverk, med over 50 års erfaring. Vi bidrar med vår lange erfaring og fagkompetanse for å bidra til mest mulig trygg veg. Vi leverer løsninger for hele landet og legger vår stolthet i å bidra til målet om null drepte og hardt skadde i vegtrafikken. Les mer her: trafikksikring, rekkverksløsninger, rådgivning og kunnskapsdeling.

Flyfoto av en svingete vei omgitt av tett grønn skog, med to store lastebiler fra Arvid Gjerde.

Trafikksikring

Vi ferdes mye langs veiene våre og vurderer riktige tiltak for optimal sikkerhet. Norge er et land med mange ulike utfordringer på grunn av bratte fjellsider, mange smale veier og utfordrende kjøreforhold om vinteren. Hvert år reiser vi ut og utbedrer mange skader på rekkverk og alt for ofte reiser vi ut og monterer rekkverk der en ulykke viser det burde vært bedre sikret. Det er dessverre flere eksempel på at vi monterer rekkverk hvor det står bilde, lys og blomster i veikanten.

Montering av rekkverk langs vegen. I bildet vises en lastebil fra Arvid Gjerde og en mann i arbeidsklær og hjelm som arbeider med montering

Riktig og fornuftig trafikksikring krever kompetanse på mange felt for å finne den beste løsningen. I mange tilfeller vil det være riktigere å gjøre noe med farene i sideterrenget enn å montere rekkverk. Ved valg av rekkverk må en velge de beste løsningen basert på stedlige forhold, samt ivareta god estetikk, god sikt fremkommelighet. Viktigst er det likevel å prioritere sikkerheten. Det kreves kompetanse og erfaring for å velge styrkeklasse, arbeidsbredde, deformasjonsbredde og ta hensyn til brøyteproblematikk, innfesting, støyskjerming, sikkerhet for MC-førere, løsninger ved tunneler og broer, og mere til. Rekkverksnormalen med veilederen gir en god oversikt over kravene som stilles og faktorene som det må tas hensyn til.

En mann iført hørselsvern og refleksjakke arbeider med å montere en rekkverk med en elektrisk drill. I bakgrunnen ser man en lastebil fra Arvid Gjerde

Arvid Gjerde AS har lang erfaring og stor kompetanse på området. Selskapet har vært aktiv deltaker i gruppen som har utarbeidet Rekkverksnormalen og veilederen til denne. Vi har flere medarbeidere som har gjennomført kurs for TS-revisjon og våre 8 rekkverkslag består av stabile medarbeidere som har opp mot 35 års erfaring.

Vi har lang erfaring med å veilede kundene våre på valg av løsninger for å oppnå mest mulig trafikksikker veg for pengene de har til rådighet.

Vi er stolt av å være et selskap som bidrar til å redde liv langs norske veier!

En stor, orange lastebil fra Arvid Gjerdem med gult skilt med teksten "Rekkverksarbeid" kjører langs en vei i fjellandskap på kvelden.

Rekkverksløsninger

Å velge riktig rekkverk kan være krevende. Ta kontakt med en av våre kompetente TS-konsulenter for veiledning.

Tre arbeidere med verneutstyr jobber med montering av rekkverk. I bakgrunnen ses en lastebil fra Arvid Gjerde, med logo synlig på siden av bilen.

Rekkverk

Rekkverk settes opp langs vei for å gi beskyttelse mot farlige omgivelser langs vegen. Det skal alltid vurderes om andre tiltak enn rekkverk gir større sikkerhet. Brukes det feil type rekkverk eller det monteres på feil måte, så kan rekkverk gi dårligere sikkerhet. Rekkverk må ses som et faremoment i seg selv og brukes der det ikke er mulig å gjøre noe med sideterrenget.

Alle rekkverk skal være testet og godkjente, og blir utfra godkjenningstestene klassifisert i styrkeklasser der N1, N2 og H2 er de vanligste på norske veger. I tillegg til styrkeklassen sier testene også noe om arbeidsbredden (W) til rekkverket. Arbeidsbredden er definert som avstand mellom rekkverkets forkant før påkjørsel og rekkverkets bakkant under påkjørselen. Myke rekkverk med stor arbeidsbredde gir generelt mindre person- og materiellskade, men fører også bilen lengre ut i sideterrenget.

Felles for alle rekkverksprodukter er at de skal være testet, CE-merket og godkjent. Vegvesenet har en liste over godkjente rekkverksprodukter, se lenke på høyre side.

En lastebil fra Arvid Gjerde holder på med montering av rekkverk ved en veg som ligger ned mot et vann

Vegrekkverk

Vegrekkverk, eller autovern, er ofte forbundet med den mye brukte W-skinnen. Denne profilen brukes i mange land og har gode egenskaper. Det finnes mange ulike produkter med forskjellige egenskaper og utseende, for eksempel rørrekkverk av ulike typer. 

Midtrekkverk

For å unngå møteulykker er midtrekkverk mellom motgående kjørefelt en svært god løsning. Midtdelerrekkverk brukes også ofte mellom veg og gang-/sykkelveg. Det finnes flere ulike typer midtdelere med ulike eganskaper og geometri. 

En lastebil fra Arvid Gjerde AS som holder på med montering av rekkverk

Brurekkverk

Bruer trenger naturlig nok stivt rekkverk med minimal arbeidsbredde og krever andre løsninger til innfesting og stivhet enn rekkverk som forankres i løsmasser. Ofte er det også lagt større vekt på det estetiske på en bru. Brurekkverk leveres ofte lakkert og med tilleggsfunksjoner for å gjøre det støydempende og brøytetett. Brurekkverk skal alltid føres videre med overgangsrekkverk før det kan avsluttes.

Endeavslutninger

Avslutningen av en strekning med rekkverk kan gjøres på flere måter. Det viktigste er at enden ikke blir et trafikksikkerhetsproblem og at rekkverket ikke blir avsluttet for tidlig. Hvilken type avslutning som bør velges er veldig avhengig av stedlige forhold. Det finnes flere typer, men det er ofte behov for energiabsorberende ender som tar opp energien fra et kjøretøy på avveie, og stopper det på en kontrollert måte.

Marianne Gjerde i garasjen/verkstedet til Arvid Gjerde AS. Hun har på seg arbeidstøy og holder hjelmen i hånden. I bakgrunnen står en lastebil

Rådgivning og kunnskapsdeling

Vi har alltid vært opptatt av å dele og bygge kunnskap sammen med andre, for å gjøre vegen til et sikrere sted.

Vi startet Rekkverkskonferansen i 2016, og i Rekkverksbloggen deler Marianne tanker om siste nytt innen rekkverk og sikkerhet langs vegen.

Rådgivning

Ønsker du å bruke oss som rådgivere?
Ta kontakt med Marianne på:

E: marianne@agjerde.no

T: 481 67 233

Rekkverksbloggen