Ulykkestall for 2019
108 ble drept i vegtrafikken i 2019. Møte- og utforkjøringsulykker er årsaken til mange av disse.
Nylig ble tallene for trafikkulykker med personskade i 2019 lagt frem. Disse viser enda en gang at trafikksikkerhetsarbeid over tid virker. Hvis en sammenligner 2019-tallene med snittet for de siste fem årene, viser de en nedgang i alle skadegradene. Antallet drepte er likt i 2018 og 2019, med to mer enn i 2017, men det er likevel en nedgang i forhold til snittet av de fem siste årene. Og en betydelig nedgang om vi sammenligner med enda eldre tall. For hardt skadde (alvorlig skadde + meget alvorlig skadde) er det heldigvis en nedgang både mot fjorårets tall og sammenlignet med snittet for 2014–2018.
Skadegrad | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Drept | 147 | 117 | 135 | 106 | 108 | 108 |
Meget alvorlig skadd* | 51 | 70 | 55 | 55 | 45 | 42 |
Alvorlig skadd* | 623 | 623 | 601 | 610 | 557 | 523 |
Lettere skadd | 5397 | 4831 | 4613 | 4245 | 4078 | 3589 |
Uoppgitt skadegrad | 220 | 163 | 270 | 352 | 261 | 204 |
Skadde og drepte i alt | 6438 | 5804 | 5674 | 5368 | 5049 | 4466 |
* Hardt skadd er summen av meget alvorlig skadde og alvorlig skadde.
Det er antall drepte og hardt skadde det fokuseres mest på, noe som er naturlig siden disse ulykkene har de største konsekvensene, både økonomisk og menneskelig. Men det er likevel gledelig å se at også totalantallet skadde går ned. Det er ofte små marginer som avgjør om noe blir en dødsulykke eller en ulykke med lettere skadde. Det er derfor viktig å redusere også de lettere skadde, ikke bare flytte personer fra de alvorligste til lavere skadegrader.
I 2019 var det registrert over tusen færre skadde og drepte i vegtrafikken sammenlignet med snittet for de fem foregående årene. Dette er en veldig positiv utvikling. Hvis vi ser på hvilke typer ulykker som har ført til de alvorligste personskader i 2019, ser vi at hele 75 % av de drepte har omkommet i en møte- eller utforkjøringsulykke. Samtidig utgjør disse ulykkene litt under halvparten av personskadeulykkene. Det betyr at disse ulykkene ofte ender med alvorlige konsekvenser. Dette er i tråd med tidligere års fordeling av ulykker, men vi ser at møte- og utforkjøringsulykker utgjør en økende andel av personskadeulykkene.
Type trafikkulykke | Personer drept | % | Personer skadd | % |
---|---|---|---|---|
Påkjøring bakfra, andre ulykker samme kjøreretning | 6 | 6 % | 896 | 21 % |
Møteulykker | 46 | 43 % | 862 | 20 % |
Kryss- og svingulykker | 4 | 4 % | 621 | 14 % |
Fotgjengerulykker | 13 | 12 % | 373 | 9 % |
Singelulykker, bl.a. utforkjøringer | 36 | 33 % | 1372 | 31 % |
Andre ulykker | 3 | 3 % | 234 | 5 % |
I alt | 108 | 4358 |
Kilde: Statistisk sentralbyrå, ssb.no
Det er utrolig viktig å fortsette å arbeidet mot nullvisjonen. Det må jobbes kontinuerlig med holdninger og adferd hos sjåførene, sikkerheten i bilene og sikkerheten langs vegene våre. Og spesielt bør det jobbes for å unngå de ulykkene som oftest ender alvorlig.